Аналітична довідка

за результатами узагальнених моніторингових досліджень дітей

дошкільного віку ЗДО «Росинка» станом на жовтень 2023 н.р.

         На виконання Законів України «Про дошкільну освіту» (ст. 22), Постанови Кабінету Міністрів від 14.12.2011 № 1283 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти», відповідно до Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція), наказу закладу дошкільної освіти «Про моніторингове дослідження дітей дошкільного віку у 2023-2024 н.р» від 19.09.2023 р. № 36-од, плану роботи закладу на 2023-2024 н.р. в період з 20.09. по 16.10.2023 року, з метою підвищення якості організації освітнього процесу в закладі та відстеження динаміки особистісних досягнень вихованців, у вікових групах проводився моніторинг рівня досягнень дітей дошкільного віку.

Моніторингові дослідження проводились під час наступних видів діяльності: бесід, гри, самостійної діяльності, прогулянки, спостережень, індивідуальних занять та інших режимних моментів. Вимірювання рівня засвоєння вихованцями груп інваріантної частини змісту дошкільної освіти здійснювалося за допомогою рівнів розвитку:

  • високий рівень В: дитина виявляє інтерес до пізнавальної діяльності, виявляє активність, ініціативність, самостійність;
  • достатній рівень Д: дитина самостійно вирішує запропоноване проблемне завдання своєї вікової групи;
  • середній рівень С: дитина розуміє запитання та з незначною допомогою (за навідними питаннями) знаходить відповідь або рішення;
  • початковий рівень П: дитина розуміє, але не може самостійно дати відповідь на запитання і відповідає зі значною допомогою вихователя або ж потребує постійної (значної) допомоги дорослого.

Вихідний рівень засвоєння вихованцями знань, умінь і навичок досліджувався за наступними освітніми напрямами Базового компоненту дошкільної освіти:

«Особистість дитини»;

«Дитина у природному довкіллі»;

«Дитина в соціумі»;

«Дитина у світі мистецтва»;

«Дитина в сенсорно-пізнавальному світі »;

«Мовлення дитини»;

«Гра дитини».

Для отримання об’єктивної інформації моніторинг рівня знань, умінь, навичок дітей вікових груп проводився за допомогою методичного посібника «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» (за загальною редакцією Н.М.Шаповал, О.М.Кулик, Т.В.Киричук, 2021 рік, видавництво «Мандрівець»).

Всього у закладі дошкільної освіти  було продіагностовано  106 дітей.

На початку 2023-2024 навчального року моніторингове дослідження дітей групи раннього віку «Барвінок», у зв’язку з тривалою адаптацією, не проводилось.

         У групі раннього віку «Пролісок» обстежено 14 дітей, що становить – 70%. Отримані результати наступні: достатній рівень – 7%, середній рівень – 59%, початковий – 34%. Тобто більшість дітей мають середній рівень засвоєння знань. Дошкільнята розуміють звернення дорослих, виконують словесні вказівки, але у мовленні переважають іменники, рідко дієслова, прикметники, у 4 дітей відсутнє мовлення. Провідним видом діяльності є предметно-маніпулятивна, проте, слабким залишається розвиток дрібної моторики рук та навичок самообслуговування.

У групі  молодшого дошкільного віку (4р.ж.) «Полуничка» показники становлять: достатній рівень -12%, середній рівень – 59%, початковий рівень – 29%. Більшість вихованців групи рухливі, активні та допитливі. Дошкільнята розрізняють предмети, їх частини та деталі, мають уявлення про сенсорні еталони,  розмір, кількість. Частина вихованців, розглядаючи предмети, запам’ятовують кольори, форму, величину, просторове їх розміщення. Аналіз знань, умінь і навичок з мовленнєвого розвитку дошкільників показав, що значна частина дітей групи мають початковий рівень. У них виникають труднощі при вимовленні шиплячих, сонорних звуків, засвоєнні  нових слів, окремі слова  залишається в пасивному словнику.

Обстеження результатів особистісних досягнень дітей середнього дошкільного віку групи «Фіалочка»  показало,  що           вихованці, у більшості,  володіють культурно-гігієнічними навичками, навичками самообслуговування. Під час обстеження логіко-математичного розвитку дошкільників виявлено, що 58% розрізняють колір, величину предметів, визначають їх просторові відношення, оперують поняттями «багато», «мало», «один», вміють лічити в межах 5, знають і називають геометричні фігури, користуються предметами замінниками в ігровій діяльності та проявляють пізнавальну активність. Обстеження  мовленнєвих здібностей дошкільників показав достатній та середній рівень розвитку. Проблему становить несформованість навичок побудови різних типів висловлювання, розвиток звукової культури мовлення.

Під час моніторингового вивчення компетенцій у групі старшого дошкільного віку  «Ромашка», виявлено підвищений інтерес вихованців до занять з художньо-продуктивної діяльності. Дошкільнята полюбляють малювати, ліпити, аплікувати, використовуючи різні художні матеріали.

Вихованці  мають (в основному) середній рівень з освітніх напрямів: «Мовлення дитини», «Дитина в природному довкіллі». Виявлено, що окремим дітям важко складати розповіді за зразком вихователя, використовуючи складні речення з сполучниками. Тому, нагальним є питання щодо розвитку мовлення дошкільників, оволодіння комунікативними навичками  у різних життєвих ситуаціях, розвитку фонематичного слуху, дотримання норм літературної вимови. Аналіз сенсорно-пізнавального розвитку дошкільників показав такі результати: на достатньому рівні – 17%, середньому – 83%. Діти старшого віку виявляють пізнавальну активність, спостережливість та винахідливість, проте, незначна кількість (5%) продемонстрували  часткову сформованість пізнавальної мотивації.

В групі компенсуючого типу «Сонечко» під час моніторингового вивчення  виявлено, що дошкільнята мають уявлення про сім’ю, родину, знають назву своєї країни, розрізняють сезонні явища, елементарні способи догляду за рослинами та домашніми тваринами. Аналізуючи освітній напрям «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» встановлено, що більшість  мають середній та початковий рівень  рівень розвитку, що свідчить про певні освітні втрати вихованців.

Моніторингове дослідження дітей групи старшого дошкільного віку компенсуючого типу «Калинка» показало, що у освітніх напрямах «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Мовлення дитини» переважають початковий та середній рівні засвоєння матеріалу. Вихованці зазнають труднощів при вживанні синонімів, слів-порівнянь, вживанні складно-підрядних речень, складанні описових розповідей з власного досвіду. Крім того, потребує особливої  уваги робота над формуванням звукової культури мовлення, розвитком фонематичного слуху та артикуляційного апарату дошкільників.

Отримані результати моніторингового вивчення дали змогу визначити, які з тем на якому рівні засвоєно кожним вихованцем та окреслити перспективу у подальшій освітній діяльності закладу.

 

Враховуючи вище вказане, рекомендовано:  

1.Вихователям всіх вікових  груп:

1.1.Враховуючи результати моніторингу, забезпечити виконання усіх завдань освітніх напрямів Базового компоненту дошкільної освіти.

1.2.З метою компенсації освітніх втрат, особливу увагу надавати індивідуальним формам роботи з дітьми, які мають початковий та середній рівень розвитку.

1.3. Оптимізувати роботу щодо формування комунікативної компетентності у різних формах конструктивної взаємодії з дітьми.

1.4. Планувати індивідуальну роботу зі звукової культури мовлення дітей.

1.5.Активно впроваджувати інноваційні методи та прийоми для підвищення пізнавальної активності дітей.

  1. 2. Вихователям  дітей старшого дошкільного віку:

2.1.Вчити дітей складати розповіді з елементами опису, збагачувати словниковий запас  дітей  іменниками,  прикметниками,  дієсловами тощо.

Термін: упродовж навчального року

2.2.Під час організації логіко-математичних занять  акцентувати увагу на використанні дидактичних ігор, завдань, вправ спрямованих на формування мисленнєвих  операцій.

Термін: упродовж навчального року

 

Вихователь-методист                         Світлана БАБІНА