Розвиток мови молодших дошкільників

Опанування мови має величезне значення для спілкування з  оточуючіми. Мова поступово стає важливим засобом передачі досвіду від дорослого дитині.  Малюка в цьому віці цікавить його навколишній світ, і він часто ставить питання: «Що це?», «Чому?», «Навіщо?», направлені на уточнення вже знайомих йому слів і появі нових. Не залишайте без уваги його інтерес до того, що оточує. Допоможіть малюку знайти відповідь на своє питання.

Розширенню словарного запасу, уточненню значень слів дуже допомагають спільна діяльність дорослого і дитини в повсякденному житті, а вже потім і у грі. Супроводжуйте будь-яку спільну діяльність мовою. Називайте предмети, їх призначення, якості, і це сприятиме появі нових слів. Звичайно, всім мамам хочеться, щоб їхня дитина   якнайшвидше заговорила чисто та красиво, але необхідно набратися терпіння і приділити увагу основним рівням мовленнєвого  розвитку.

  1. Зарядка для губ і язика дозволить укріпити м’язи артикуляційного апарату , зробить їх гнучкими і рухливими. Це готує основу для вимови всіх звуків рідної мови.
  2. Вправи на розвиток дихання забезпечать чітку вимову звуків. Покажіть дитині як правильно набирати повітря через ніс і видихати його тривало і плавно через рот, плечі при цьому не піднімати, щоки не роздувати.
  3. Вправи на розвиток слухової уваги сприяють виробленню самоконтролю за вимовою звуків. Для того, щоб промовити слово правильно, його треба почути. Почніть ці вправи з простіших завдань на розпізнавання навколишніх звуків. Грати з малюком зовсім не обов’язково за столом, перетворюючи гру на урок. Грати можна де завгодно, навіть на кухні. Адже тут дуже багато цікавих предметів, за допомогою яких малюка можна вчити!

На кухні

 Розглянете предмети посуду. Назвіть їх, покажіть частини. Поясніть призначення посуду. Покажіть, як користуватися кухонним приладдям, столовими приборами. Дайте дитині награтися (покидати, постукати) з різними предметами. Разом з дитиною зваріть кашу, випечіть печиво. Промовляйте «під руку» дії (наливаємо, насипаємо, перемішуємо), називайте предмети, їх частини (каструля — стінки, дно, кришка, ручки), якості (глибока, важка).

На кухні
Розвиток м’язів губ, щічок і язика

 «Як смачно!». Злизувати язиком шматочки печива з куточків рота. Облизувати морозиво, льодяник, Чупа Чупс, злизувати сметану, згущене молоко з блюдця. Пити кисіль, йогурт з трубочки.

Розвиток дихання

 «Ручки забруднилися».  Здути муку з рук. Дути на гарячий чай, суп.

«Що у нас на обід?» Попросите визначити, яке блюдо готує мама (бабуся) по запаху (втягувати носом аромати кухні).

Розвиток слухової уваги

«Що за звук?». Попросить дитину прислухатися до звуків на кухні (як кипить вода в каструлі; стуку дерев’яних, скляних предметів), визначите на слух що впало на підлогу, що робить мама на кухні (миє посуд).

 Вдома у ванні

Під час купання, уточніть назви частин тіла дитини. Розгляньте предмети, що знаходяться у ванні. Назвіть їх, покажіть частини. Поясніть призначення цих предметів.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 Розвиток м’язів губ, щічок і язика

«Мій настрій». Запропонувати дитині перед дзеркалом показати різний настрій (веселий, сумний).

 «Чистимо зуби». Чистимо нижні і верхні зуби язичком. Проводимо язиком по зубах зліва — направо і зверху – вниз.

Розвиток дихання

 «Білі кораблики». Дути на піну, гелієві (гліцерин) плями, кораблики (плаваючі предмети) в тазу.

Розвиток слухової уваги

Прислухатися і визначити різницю між шумом води з крану і душу.

У кімнаті 

Дайте можливість награтися з іграшками, предметами побуту (поторкати, покидати, покатати). Прибираючи іграшки, запропонуєте дитині розділити  іграшки на «тверді і м’які», «дерев’яні і пластмасові».

father and child son role playing isolated
father and child son role playing isolated

Називайте «під руку» дії (катати) і якості предмету (легкий).

Розвиток м’язів губ, щічок і язика

 «Тік-так». Послухати, як цокає годинник у кімнаті, і запропонувати малюку пограти з язичком — поперемінно торкаємося язиком куточків губ (вправо-вліво).

«Веселі кульки» — Надути щоки і вказівними пальцями або долонями натискувати на них.

Розвиток дихання

 «З Днем Народження». Подути на свічку так, щоб не загасити її полум’я (покласти полум’я свічки), задути полум’я свічки, згадуючи день народження. Пограти на сопілочці, видувати мильні бульбашки, надувати повітряні кульки.

Розвиток слухової уваги

 Прислухатися і відгадувати (по шуму, голосу), хто прийшов додому. Визначити по стуку (дзвону, шелесту) різні предмети: ключі, шелест паперу.

«Домашній оркестр». Зробити з дитиною саморобні музичні інструменти (з картонних коробок, тканинних мішечків) і пограти на них під музику, намагаючись попадати в ритм.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *