Мовлення має принципове значення для розвитку мислення і діяльності дитини. Воно є основою розвитку узагальнення, його матеріальним носієм, вищим регулятором поведінки дитини, як вважають вчені. Порушення мовлення, будь-які відхилення від норми можуть негативно позначитися на подальшому житті вашого дорогоцінного малюка.
З кожним роком збільшується кількість дітей, які мають ті або інші порушення мови. Причини зв’язані не стільки з медичними чинниками, скільки з соціокультурними умовами, що змінилися, в яких зростають нинішні діти…
Допоможіть своїй дитині опанувати правильну вимову звуків, навчіть її чути та розрізняти звуки у мовленні, складати їх у слова, слова – в речення, речення – в оповідання.
Упоратися з цими завданнями Вам допоможе цей порадник “Розвиваємо мову дошкільника”.
Перед тим як розпочати заняття з дитиною, прислухайтеся до деяких порад і рекомендацій.
-
Знайдіть окреме місце і визначте час для занять із малюком.
-
Займайтеся лише тоді, коли, Ви й дитина перебуваєте в гарному настрої. Припиніть заняття, якщо відчуєте, що дитина втомилася.
-
Упродовж всього заняття зберігайте доброзичливий тон, із повагою ставтеся до малюка навіть тоді, коли він припускається помилок.
Вікові характеристики розвитку мови дітей дошкільного віку
Вікові норми розвитку мови дітей допоможуть батькам правильно оцінити стан мовлення дитини і вирішити питання про необхідність відвідування фахівця. Нерідко на первинний прийом до логопеда приходять батьки з дітьми, яким вже 5-6, а то і 7 років. Причиною звернення, як правило, є «погана мова» дитини.
При цьому, батьків більш всього турбує порушення звуковимови, що заважає їм записати дитину в ту або іншу престижну школу і зовсім не хвилює стан словника, навиків словотворення та словозміни, граматичне оформлення мови. Раніше стан мовлення дитини не викликав у них жодних хвилювань і побоювань, оскільки «папа заговорив пізно», «у сусідів хлопчик старше на 6 місяців, а до цих пір мовчить».
Цей аргумент може бути прийнятий лише неграмотними батьками. Батьки ж, яких турбує подальша доля малюка, які цікавляться не лише матеріальним її наповненням повинні пам’ятати, що мова дитини розвивається відповідно до певних стандартів і вікових норм, знати які повинні кожні батьки.
Відкладати візит до логопеда до школи, як мінімум, велика безпечність. Адже мова – це тест, який найяскравіше характеризує рівень розвитку мислення Вашої дитини. Чим правильніше звукове і граматичне оформлення мови, чим багатший словарний запас дитини, тим вище розвинений її кругозір і інтелект. Пізній початок мовлення (відсутність або заміна мовного спілкування вказівними жестами) повинен серйозно стурбувати батьків і послужити приводом для первинного звернення до логопеда.
Вікові норми розвитку мови дітей, приведені нижче, допоможуть батькам правильно оцінити стан мови дитини і вирішити питання про необхідність відвідування фахівця.
Вікові норми розвитку мови дітей
3 роки
3 роки – вік критичний для діагностики стану мовлення.
До цього віку дитя уміє:
- Норми спілкування.
- Добре розуміти обернену мову.
- Виконувати різні доручення.
- Слухати і розуміти нескладні казки.
2.Розвиток словника.
- Від 2 до 3 років дитина робить колосальний скачок в розвитку словника.
- Якщо в 2 роки словник дитини складає 200 – 300 слів, то до 3 років вже більше 1000.
- Окрім іменників і дієслів в словнику з’являються займенники, прислівники, прикметники.
- Граматична будова.
- У активній мові дитини ще безліч аграматизмів.
- До простих речень додаються складні, з приводами щоб, тому що.
- Звуковимова.
- У мові з’являються звуки Ф,Д,Т,К,Г,М,Н,Л,С і їх м’які пари.
- Проте вимова ще далека від досконалості.
4 роки
В 4 роки дитина уміє:
1.Норми спілкування.
- Слухати, вітатися, дякувати, називати по імені.
- Договорювати вірші.
- Переказувати казки.
2.Розвиток словника (приблизно 2500 слів)
- Називати дії в процесі діяльності.
- Називати якості предмету (легкий, гладкий.)
- Називати матеріали, з яких зроблені предмети (глина, пісок..)
- Називати домашніх і диких тварин.
- Називати основні деталі одягу, взуття, меблі, посуду.
- Називати частині тіла, обличчя, призначення і кількість.
- Називати 2 — 3 дерева, рослини, овочі і фрукти.
- Називати характерні особливості пори року, частині доби.
- Добре розрізняти основні кольори і геометричні форми.
- Знати своє ім’я і прізвище, імена людей з найближчого оточення.
- Відгадувати загадки.
- Володіти побутовим словником.
3. Граматична будова.
- Володіти простим реченням.
- Вживати в мові складні безсполучникові речення.
- Чути частини слова: закінчення, суфікс, префікс.
- Володіти навиками словотворення ( м’яч -м’ячик, сніг -сніговий.)
- Правильно вживати закінчення прикметників, іменників, дієслів.
- Звуковимова і фонематичний слух.
- Уміє чітко вимовляти прості за артикуляцією звуки.
- Допустимі заміни свистячих і шиплячих звуків, відсутність або заміна звуків Р, Л і їх м’яких пар.
- Уміти говорити тихо і голосно.
- Опанувати інтонаційну сторону слів.
5 років
До 5 років дитина уміє:
1. Норми спілкування
- Опанувати монологічне мовлення.
- Слухати, відповідати на питання за змістом поширеними реченнями.
- Переказувати казки.
- Складати описові розповіді.
- Складати розповіді за малюнком і серії сюжетних малюнків.
- Складати розповіді з власного досвіду.
2 . Розвиток словника (близько 3000 слів)
- Опановує навики словотворення і словозміни.
- З’являється інтерес до звукового оформлення слова.
- Формуються навики звукового аналізу.
- Граматична будова
- Продовжується формування граматичної будови.
- Допускається невірне вживання закінчень, префіксів.
- Помилки в узгодженні слів в реченні.
- Звуковимова і фонематичний слух.
- Дитина чітко вимовляє всі звуки.
- Виділяє певні звуки на слух.
- Активно використовує інтонацію при переказі, розповіді.
- Уміє міняти силу і висоту голосу.
6 років
До 6 років дитина уміє:
- Норми спілкування
- Активно користується розгорнутою фразою.
- Будує самостійні вислови.
- Зв’язно переказує і розповідає про події, що відбуваються.
- Словниковий запас ( близько 4000 слів)
- Нестримно зростає словниковий запас.
- З’являється велика кількість прикметників, прийменників, дієприкметників і дієприслівників
- Граматична будова
- Допустимі рідкі помилки у вживанні складних форм слів (5 ухов, деревов.)
- Звуковимова і фонематичний слух
- Формування звуковимови до цього віку має бути повністю закінчене.
- Формуються первинні навики звукового аналізу.
- Дитина навчається визначати місце звука в слові.
- Виділяє слова в реченні.
- Формуються передумови для опанування грамотою.
- Закінчується оформлення інтонаційної сторони мови (питання, вигук).
7 років
До 7 років дитина уміє:
- Норми спілкування
- Добре розвинена фразова мова.
- Уміє будувати складні фрази, користуватися поширеними реченнями.
- Зв’язно та логічно розповідати і переказувати.
- Фантазує, вигадує.
- Словниковий запас.
- Досить високий.
- Багато в чому залежить від соціальних умов
- Граматична будова
- Допустимі окремі порушення у вживанні дієслівних форм, невідмінюваних іменників (пальто)
- Звуковимова і фонематичний слух.
- Всі звуки повинні вимовлятися чітко, без спотворень.
- Звуки повинні добре розрізнятися і виділятися в мовному потоці.