Скоро Ваша дитина іде до школи
На порозі — кінець навчального року. Батькам шестирічок саме час обрати школу, першого вчителя для своєї дитини, а насамперед визначитися — чи готова вона до навчання у школі і наскільки успішною буде, отримавши статус школяра? З’ясувати це допоможе тест Продуктивність інтелектуальної роботи дитини»
Чи здатна дитина займатися чим-небудь тривалий час без перерви?
не зважаючи на тривалу роботу, майже не втомлюється, готова виконувати завдання і далі — 5 балів;
може працювати достатньо довго, не скаржачись — 4 бали;
про високу працездатність говорити складно — 3 бали;
спочатку працює уважно, але швидко втомлюється — 2 бали;
щохвилини перериває заняття, допускає велику кількість помилок — 1 бал.
Чи виявляє стійкість до невдач?
у разі невдач концентрується, працює старанніше, без нервозності — 5 балів;
засмучується, але ненадовго, готова до подальшої роботи — 4 бали:
про стійкість до невдач говорити складно — 3 бали;
важко переживає невдачі, не може мобілізуватися без сторонньої допомоги — 2 бали;
деморалізується після невдач, плаче, відмовляється працювати — 1 бал.
Чи здатна працювати у несприятливій обстановці?
за будь-яких умов працює успішно, не реагує на шум — 5 балів;
прагне налаштуватися на діяльність, застосовує спеціальні прийоми зосередження (промовляє завдання вголос, затикає пальцями вуха тощо) — 4 бали;
зазнає труднощів, коли потрібно працювати у гурті; просить не розмовляти, не заважати — 3 бали;
знижує свою продуктивність у несприятливій обстановці, втомлюється, нервує, відволікається, відмовляється працювати — 2 бали;
за наявності стороннього шуму взагалі не може виконувати завдання у групі однолітків; потребує допомоги дорослого — 1 бал.
Чи відмовляється від дій, коли стикається з перешкодами?
продовжує роботу, не втрачає віри в успіх — 5 балів;
відволікається від дії, проте після нагадування або додаткової стимуляції продовжує роботу — 4 бали;
може припинити або уповільнити роботу, швидше стомитися — 3 бали;
використовує будь-яку перешкоду для того, щоб відмовитися від подальших дій — 2 бали;
не лише припиняє будь-які спроби, а й втрачає віру у власні сили — 1 бал.
Чи охоче виконує дії, які потребують значних зусиль?
любить роботу, яка її повністю захоплює і потребує витривалості та терпіння — 5 балів;
здатна неодноразово виконувати одноманітні завдання, хоч і без задоволення — 4 бали;
неохоче, без зацікавленості виконує дії, що потребують додаткових зусиль — 3 бали;
здатна до дій, які потребують зусиль, лише під контролем дорослого — 2 бали;
відмовляється від тривалих, утомливих дій у будь-який спосіб — 1 бал.
Підрахуйте бали:
Якщо ваша дитина набрала від 20 до 25 балів, то можна говорити про виражену готовність до навчання.
Якщо ваша дитина набрала від 14 до 19 балів, то окремі особливості її вищої нервової діяльності, властивості темпераменту можуть ускладнити адаптацію до умов шкільного життя. Можливо, проблеми криються у рівні тривожності чи імпульсивності. Але ще не все втрачено. Цілеспрямований пошук причин такого стану дитини, індивідуальний наполегливий підхід до неї можуть виправити ситуацію.
Якщо ваша дитина набрала всього від 9 до 13 балів, це означає, що на її підготовку до школи знадобиться не менше року. Бажано готувати таку дитину за індивідуальною програмою з урахуванням причин, що спричинили незадовільний стан готовності дитини до навчання. Також будуть корисними заходи, спрямовані на зміцнення нервової системи: санаторний режим, загартування тощо.
Якщо ваша дитина набрала менше 9 балів, перевірте свої розрахунки або зверніться до інших дорослих, які добре знають вашу дитину, і попросіть провести оцінювання. Проаналізуйте, чи створили ви сприятливі умови для роботи дитини.