Обдарована дитина вирізняється яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або внутрішніми задатками для таких досягнень у певному виді діяльності.
Обдарована дитина вирізняється яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або внутрішніми задатками для таких досягнень у певному виді діяльності.
До ранніх виявів обдарованості дитини належать:
- потужна енергійність, значна фізична, розумова і пізнавальна активність;
- низька втомлюваність і потреба у відпочинку;
- раннє навчання ходьби;
- інтенсивний розвиток мовлення;
- допитливість, прагнення до експериментування;
- легке і швидке засвоювання та використання нової інформації.
Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей — у дітей із високим рівнем інтелектуального розвитку іноді незначний творчий потенціал.
Обдаровані діти часто оригінальні у поведінці та спілкуванні. Вони використовують особливі способи взаємодії з дорослими й однолітками, чутливі до ситуації спілкування, виявляють уміння спілкуватися не лише словесно, а й за допомогою невербальних засобів (міміки, жестів, інтонації тощо), легко вступають у контакт з однолітками, прагнуть до лідерства. Такі діти не уникають відповідальності, пред’являють високі вимоги до себе, самокритичні, не люблять, коли ними захоплюються, обговорюють їхню винятковість.
У дошкільному віці виявляється й спеціальна обдарованість, ознаками якої є особливі здібності до певного виду діяльності:
- математичні здібності (здатність до сприймання, осмислення та зберігання математичної інформації, математична спрямованість розуму — інтерес до чисел і дій із ними);
- конструктивно-технічні здібності (технічне мислення, яскрава просторова уява, зацікавленість приладами і конструкціями, прагнення їх удосконалювати і створювати нові);
- загальні художні здібності (здатність до різних видів художньо-творчої діяльності: художнє бачення світу, оригінальність сприймання, підвищений інтерес до художньої діяльності, естетична позиція);
- музичні здібності (музично-ритмічне чуття, музична пам’ять, здатність сприймати музику як форму вираження змісту);
- літературні здібності (образність і виразність мовлення, інтерес до художнього вираження думки, емоційність, творча уява, здатність до мовного вираження душевного стану людини);
- здібності до зображувальної діяльності (здатність правильно оцінити форми, пропорції, положення предметів просторі, світлотіньова чутливість, здатність відчувати і передавати виражальну функцію кольору, розвинута образна уява і пам’ять).
Для творчості дитини необхідна психологічна безпека, прийняття її особистості без оцінки, атмосфера відкритості, надання малюкові права на свободу і самостійність.