- Будьте послідовними. Не забороняйте дитині те, що ще вчора йому було дозволено.
- Будьте ввічливі з дитиною (тоді малюк засвоїть саме таку модель поведінки).
- Співпрацюйте з дитиною, а не керуйте нею. Накази та різкі заборони можуть спровокувати спалах агресії.
- Введіть чітку систему заборон. Їх має бути небагато. Такі заборони потрібні для відчуття безпеки дитини (не брати сірники, не включати газ і т.д.).
- Формулювати заборони слід чітко і конкретно. Краще сказати: «Гаряче!”, “Брудно!», ніж «Не можна!”, “Відійди!».
- Встановіть певні правила життя сім’ї.
- Розширте поведінковий репертуар дитини. Розповідайте, якими способами можна вирішити різні конкретні проблеми. Показуйте дитині приклад різних реакцій на подію (позитивне і негативне).
- Використовуйте у спілкуванні з дитиною короткі, чіткі, зрозумілі інструкції. Не захоплюйтеся нотаціями (з вашої промови дитина може зрозуміти, що ви просто нею незадоволені або не любите її).
- Караючи дитину, не будьте надмірно суворими і не обмежуйте гідності малюка.
- Будьте терплячі.
- Частіше говоріть дитині, що ви її любите. Нехай малюк знає,що ви його любите просто за те, що він є, а не за те, що він прибрав іграшки або з’їв кашу.
Правила роботи з гіперактивною дитиною
- Працювати з дитиною на початку дня, а не ввечері.
- Зменшити робоче навантаження дитини.
- Ділити роботу на більш короткі, але більш часті періоди.
Проводити фізкультхвилинки.
- Бути драматичним, експресивним педагогом.
- Знизити вимоги до акуратності на початку роботи, щоб сформувати почуття успіху.
- Посадити дитину під час занять поруч з дорослим.
- Використовувати тактильний контакт (масаж, дотик).
- Домовлятися з дитиною про ті чи інші дії заздалегідь.
- Давати короткі, але чіткі інструкції.
- Використовувати гнучку систему заохочень і покарань.
- Заохочувати дитину відразу ж, не відкладаючи на майбутнє.
- Надавати дитині можливість вибору.
- Залишатися спокійним. Немає холоднокровності – немає переваги!
Правила роботи з агресивною дитиною
- Бути уважним до потреб дитини.
- Демонструвати модель неагресивного поведінки.
- Бути послідовним у покараннях дитини. Карати за конкретні вчинки.
- Покарання не повинні принижувати дитину.
- Навчати прийнятним формам вираження гніву.
- Давати дитині виражати гнів безпосередньо після події.
- Навчати розпізнаванню власного емоційного стану та стану оточуючих людей.
- Розвивати здатність до емпатії (співпереживання).
- Розширювати поведінковий репертуар дитини.
- Відпрацьовувати навички реагування в конфліктних ситуаціях (репетирувати, моделювати ситуації).
- Вчити брати відповідальність на себе.
Правила роботи з тривожними дітьми
- Уникати змагань і будь-яких видів робіт, що враховують швидкість.
- Не порівнювати дитину з оточуючими.
- Частіше використовувати тілесний контакт, вправи на розслаблення.
- Підвищувати самооцінку дитини. Найчастіше хвалити його так, щоб він знав, за що.
- Частіше звертатися до дитини по імені.
- Будьте впевнені в собі. Ви – зразок поведінки.
- Не пред’являти до дитини завищених вимог.
- Будьте послідовні у вихованні дитини.
- Намагайтеся робити якомога менше зауважень.
- Використовувати покарання лише в крайніх випадках.
- Не принижувати дитину, караючи її.