Словесні ігри та вправи, які  сприяють активізації мовного розвитку дітей

  1. «Слово на долоньці”. Назвати слова, які знаходяться у Вас в кишені, на стелі, на обличчі і т.д.
  2. «Що буває?». Підібрати до прикметника узгоджений з ним у роді, числі, відмінку іменник.

Зелений – … будинок, помідор.

Зимова – … шапка,  погода.

Домашнє – … печиво, завдання.

  1. Скоромовки – язиколомкі необхідні для розвитку чіткої артикуляції і дикції.

У зайчика Буби, захворіли зуби.

У кішки кошеня, а у мишки мишеня

  1. «Загальні слова».
  2. Дитина повинна назвати фрукти …, меблі …, птахів …, овочі …, одяг …
  3. Дитині пропонується назвати одним словом: наприклад: сосна, береза, клен – це …
  4. «Четвертий зайвий».

Дитина повинна назвати, що зайве, і пояснити чому.

Наприклад: ваза – троянда – нарцис – гвоздика.

  1. «Порахуй». Беремо все, що можна порахувати.

Наприклад: одне яблуко, два яблука, три яблука, чотири яблука, п’ять яблук.

Можна додати прикметник: одне червоне яблуко, два червоних яблука …

п`ять червоних яблук і т.д.

  1. «Скажи навпаки».

Дорослий називає будь – яке слово, а дитина підбирає «слово навпаки».

Іменники: сміх – …, літо – …, день – …, холод – …, північ – … і т.п.

Дієслова: зайшов – …, сидить – …

Прикметники: широкий – …, маленький -…, багатий – … і т.п.

Прислівники: далеко – …, високо – …

  1. «Підбери слово»

Дитині пропонується підібрати слово на будь-який звук, спочатку – будь-які слова, а потім – по лексичній  темі, наприклад: «Назви фрукт, назва якого починається зі звуку А» (апельсин, абрикос, ананас …)

  1. «Великий – маленький».

Дитині пропонується назвати ласкаво,

наприклад: ложка – ложечка, стілець – стільчик і т.д. У темах «Дикі і домашні тварини» це можуть бути назви дитинчат, а можуть бути і пестливі слова: лисонька, зайченятко, телятко.

  1. «Відгадай загадку».

Загадки вчать дітей образно мислити. Пропонуйте дітям відгадувати їх якомога частіше.

Загадуйте дітям описові загадки, наприклад: Це овоч, росте на грядці, круглий, червоного кольору, солодкий на смак, його кладуть у салат. (Помідор)

  1. «Назви, який …». Утворення прикметників. Наприклад: сік зроблений з яблук, значить він яблучний, варення з яблук – яблучне і т. Д.
  2. «Подумай і відповідай». Пропонуйте дітям словесні логічні задачі.

Наприклад: Кого в лісі більше: ялинок або дерев?

  1. «Підбери слово». Птах – пір’я. Риба – … Огірок – овоч. Ромашка – …
  2. «Розкажи вірш».

Заучуйте з дітьми вірші, вони розвивають пам’ять і мислення.

  1. «Розкажи казку». Читайте дітям казки, розмовляйте за змістом, розігруйте казки за ролями, малюйте малюнки по казках.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *