Основні етапирозвитку мовлення дитини |
Процес оволодіння дитиною мовленням надзвичайно цікавий і своєрідний. Новонароджений не володіє жодним словом, не може вимовити жодної фрази. Але вже в 4 роки дитина вільно спілкується з дорослими на близькі для неї теми. І опановує вона мову самостійно, спонтанно, без спеціальної допомоги, що призводить до бурхливого розвитку у засвоєнні рідної мови.
Виявляється, що рушійні сили цього процесу приховані у самій природі людини – потребі у спілкуванні. А мова є найзручнішим та універсальним засобом для цього.
Як же відбувається формування мовлення у дитини?
Перші тижні життя – крик, що сигналізує про голод, біль тощо. У перервах між годуваннями дитина спить. Дитина нормально сосе груди (соску). Фізичний розвиток проходить нормально.
Кінець 1 – початок 2 місяця – зосередження на мовленні дорослого (дитина затихає, уважно слухає, часто усміхається).
2 – 3 місяці – пошук обличчя того, хто розмовляє.
3 місяці – агукання.
Можливі порушення та їхні наслідки:
– постійний нав’язливий крик із заклинаннями, що супроводжується порушенням режиму сну, може бути ознакою органічного ураження ЦНС.
Такі порушення у годуванні дитини, як: не бере груди, не може смоктати, захлинається, молоко виливається через ніс – можуть свідчити про органічне ураження нервової системи (слід негайно звернутися до педіатра та невропатолога).
5 – 6 місяців – лепет.
1 рік – дитина вимовляє до 10 слів.
1 рік 8 місяців – 2 роки – у мовленні дитини до 40 слів, з’являються перші речення з двох слів.
2 роки – дитина розуміє значення однини та множини іменників, значення слів зі значенням зменшеності-пестливості.
3 роки – дитина утворює нові слова за допомогою словотвору, з’являються багатослівні речення (3 і більше слів).
4 роки – засвоєно всі відмінкові та родові закінчення іменників і прикметників (крім найбільш складних нетипових випадків), дитина може контролювати граматичні помилки в мовленні інших людей. Дитина знає і називає основні кольори та основні збірні поняття.
Можливі порушення та їхні наслідки:
– відсутність або швидке затухання лепету, відсутність мовлення в цілому свідчать про порушення слуху, інтелекту чи про органічне ураження головного мозку.
5 років – у дитини повністю сформована звуковимова (правильно вимовляє всі звуки, називає та повторює слова різної складової структури).
Можливі порушення та їхні наслідки:
– порушення звуковимови після досягнення дитиною 5 років є патологічними (слід якомога швидше звернутися до логопеда).