Довідка
за результатами проведення моніторингових досліджень розвитку компетенцій
дітей дошкільного віку за освітніми лініями Базового компоненту дошкільної освіти
відповідно до Програми розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі»
у ДНЗ «Росинка»
Відповідно до наказу по ДНЗ «Росинка» від 29.09.2020 № 43-од «Про організацію та проведення моніторингового дослідження розвитку компетенцій дітей дошкільного віку за освітніми лініями Базового компоненту, Програми розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі», річного плану роботи ДНЗ на 2020-2021 н.р., упродовж жовтня місяця вихователями груп дошкільного віку та спеціалістами закладу, було проведено моніторинг рівня сформованості основних компетенцій дітей дошкільного віку.
Особливостями проведення обстеження у поточному навчальному році є врахування організованої дистанційної форми проведення освітнього процесу у зв’язку із оголошеним загальнонаціональним карантином з 12.03.2020 року та відновлення роботи ДНЗ у адаптивному режимі під час карантину у зв’язку з поширенням захворювання на COVID-19.
Аналіз якості знань дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку проводився за картками компетентності відповідно до вимог Програми розвитку дитини від народження до шести років «Я у Світі», а за кваліметричною моделлю здійснювався моніторинг знань дітей старшого дошкільного віку груп компенсуючого типу.
Для проведення цілеспрямованого і повного комплексного оцінювання рівня засвоєння програмового матеріалу дошкільниками педагоги діагностували досягнення дітей за показниками всіх семи освітніх ліній: «Гра дитини», «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в природньому довкіллі», «Дитина у світі культури», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення дитини». Для кожної вікової групи ці критерії індивідуальні, дібрані з усіх розділів освітньої програми.
Під час комплексного оцінювання педагоги дотримувались певного алгоритму: застосування діагностичного інструментарію; використання методів і прийомів (методика обстеження), які допомагають виявити фактичний різнобічний рівень розвитку дитини; аналіз результатів освітньої роботи – визначення рівня засвоєння знань (високий, достатній, середній, низький).
Для здійснення моніторингу педагоги проводили: спостереження за дітьми, міні-заняття, дидактичні ігри та вправи, розвивальні ігри, бесіди. Також використовували доручення, як один із видів природного експерименту, вивчали результати художньо-продуктивної діяльності дошкільнят (малювання, аплікації, конструювання, художньої праці, мовленнєвої творчості).
Отримані результати дали педагогам змогу визначити, які з тем засвоєні дітьми, а з яких у поточному навчальному році необхідне посилення роботи та коригування матеріалу, перегляд запланованих форм роботи, тем, тощо.
Отже, в результаті проведеної роботи на початок навчального року маємо такі якісні показники моніторингу рівня досягнень вихованців ДНЗ (за зведеними таблицями по вікових групах):
Молодший дошкільний вік, 4-й рік життя, група «Полуничка»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
обстежено 22 дітей В – 0% Д – 62% С – 25% Н – 13 % |
обстежено 22 дітей В – 0 % Д – 72 % С- 22% Н – 6 % |
обстежено 22 дітей В – 0% Д – 59% С – 38% Н – 3 % |
обстежено 22 дітей В – 30% Д – 30% С – 40 % |
обстежено 22 дітей В – 27 % Д – 50% С – 23 % Н – 0 % |
обстежено 22 дітей В – 0% Д – 62% С – 25% Н – 13 % |
обстежено 23 дітей В – 0% Д – 62% С – 25% Н – 13 % |
Загальні показники: В – 8 % Д – 56 % С – 36 %
Молодший дошкільний вік, 4-й рік життя, група «Пролісок»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
обстежено 23 дітей В – 0 % Д – 48% С – 48% Н – 4 % |
обстежено 23 дітей В – 26 % Д – 39% С – 31% Н – 4 % |
обстежено 23 дітей В – 22 % Д – 31% С – 39% Н – 8% |
обстежено 23дітей В -26% Д – 40% С – 34% Н – 0 % |
обстежено 23 дітей В – 0% Д – 52% С – 40% Н – 8 % |
обстежено 23 дітей В – 0% Д – 48% С – 52 % Н – 0 % |
обстежено 23 дітей В – 0% Д – 44% С – 34% Н – 22 % |
Загальні показники: В – 10% Д – 40 % С – 43% Н- 7%
Діти молодших груп мають елементарні уявлення про сім’ю і родину. Вміють визначати стан погоди, називають пори року та їх характерні ознаки. У дітей сформовані уявлення про рівність – нерівність груп предметів, оперують поняттями «багато», «мало», «один»; порівнюють предмети за розміром, називають їх форму, відповідають на запитання дорослого за змістом художнього твору. Окремі вихованці розповідають напам’ять невеликі за змістом вірші; викладають і рахують в межах 3.Окрім того:
- правильно вживають іменники — назви тварин, рослин, дерев, птахів – 14 %;
- при розмові використовують прості поширені речення, мовленнєвий етикет – 46,5 %;
- називають та розрізняють властивості предметів –60 %;
- правильно визначають і називають кольори — 68 %.
Проте, вихователями недостатньо уваги приділяється роботі з формування у дітей звукової культури мовлення, розвитку елементарних уявлень про час і простір.
Середній дошкільний вік, 5-й рік життя: група «Фіалочка»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
Обстежено 18 дітей В – 32% Д-28 % С-40% |
обстежено 18 дітей В – 34% Д -34% С -21% Н – 11% |
обстежено18 дітей В-34% Д-36 % С-24% Н – 6% |
обстежено18 дітей В -34% Д – 35 % С – 25% Н- 6% |
обстежено18 дітей В-34% Д-36 % С-24% Н – 6% |
обстежено18 дітей В – 35% Д – 35% С – 19 % Н –11 % |
обстежено18 дітей В – 27% Д – 55% С -7 % Н – 11 |
Загальні показники: В -32% Д – 37% С – 22% Н – 9%
Середній дошкільний вік, 5-й рік життя: група «Малинка»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
обстежено 20 дітей В – 25% Д-35 % С- 40% Н – 0% |
обстежено 20 дітей В -20 % Д – 41% С – 39% Н – 0% |
обстежено 20 дітей В-26% Д-41 % С-29% Н – 0% |
обстежено 20 дітей В -24 % Д – 33% С – 43% Н – 0 % |
обстежено 20 дітей В-38% Д-38% С-22% Н – 0% |
обстежено 20 дітей В – 32% Д – 22% С – 17% Н -13% |
обстежено 20 дітей В – 44% Д – 33% С -22 % Н – 0 % |
Загальні показники: В – 25 % Д – 35% С – 38% Н – 2%
Діти середньої групи називають пори року, визначають зміни в рослинному і тваринному світі, класифікують об’єкти: дерева, кущі, квіти, овочі, фрукти, тварини; групують та систематизують предмети; називають та розрізняють геометричні фігури; володіють прийомами накладання, прикладання.
Вихованці середньої групи :
- орієнтуються в сезонних змінах — 67.2 %;
- знають назву дерев (3-4 назви) — 67.2 %;
- класифікують домашніх та диких тварин – 73.2 %;
- правильно вживають дієслівні та прикметникові форми — 67 %;
- вільно утворюють прикметникові форми — 67 %.
- вільно викладають і групують предмети до 79 %, вживають математичні терміни — 79 %.
- правильно називають та розрізняють кольори — 80 %;
- знають та розрізняють геометричні фігури – 84%
- вміють слухати та діяти за словесною інструкцією вихователя — 66 %;
- вільно викладають і групують предмети до 4, вживають математичні терміни — 72 %.
Проте, окремі вихованці середньої групи не завжди чують та виконують вказівки вихователів, не вміють регулювати свою поведінку, існують проблеми щодо звуковимови у дітей. Тому, вихователям рекомендовано вправляти дітей в комунікативній спрямованості на партнера по спілкуванню, виховувати повагу до дорослих та однолітків, удосконалювати правильну вимову всіх звуків.
Старший дошкільний вік: група «Ромашка»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
обстежено 22 дитини
Д – 50 % С- 50 % |
обстежено 22 дитини
Д-24% С-76% |
обстежено 22 дитини
Д-60% С-40% |
обстежено 22 дитини
Д – 75% С – 25%
|
обстежено 22 дитини
Д-19% С-81% |
обстежено 22 дитини
Д-61% С-39 % |
обстежено 22 дитини
Д-67 % С-33% |
Загальні показники: Д – 51% С – 49%
Старший дошкільний вік: група «Дзвіночок»
Освітні лінії |
|||||||
Особистість дитини |
Дитина в соціумі |
Дитина в природному довкіллі |
Дитина у світі культури |
Діяльність дитини |
Дитина в сенсорно-пізнавальному розвитку |
Мовлення дитини |
|
обстежено 19 дитини В- 26% Д – 52 % С- 22 % |
обстежено 19 дитини В – 5 % Д- 63 % С- 26 % Н- 6 % |
обстежено 19 дитини В – 21% Д – 58% С – 16 % Н – 5% |
обстежено 19 дитини В – 26 % Д – 52 % С – 12 %
|
обстежено 19 дитини В -52% Д – 36 % С – 7 % Н – 5 % |
обстежено 19 дитини В -21% Д -21 % С – 47 % Н – 11 % |
обстежено 19 дитини В – 15 % Д – 26 % С- 52% Н – 7 % |
Загальні показники: В – 23%, Д – 44 % , С – 26 % , Н -7 %
Аналізуючи результати, отримані під час діагностики в групах дітей старшого дошкільного віку виявлено, що більшість дітей обізнані з образом себе, своїм Я, місцем у системі соціуму, мають думку про себе, розуміють, що власне ім’я вказує на індивідуальність, статеву належність, тощо.
Соціально-комунікативна компетенція є найважливішою складовою особистісної сфери дитини. Більшість дітей мають достатній рівень сформованості навичок культурної поведінки, готові до соціальних стосунків з дорослими та однолітками. Художньо-продуктивна діяльність – у більшості вихованців, а саме 63%, виявлено достатній рівень. Проте деякі діти груп мають слабо розвинену уяву, креативність, що свідчить про середній та низький рівень сформованості компетенції. І над їх розвитком потрібно працювати.
Мовленнєва та комунікативна компетенції сформовані у дітей на достатньому рівні. Діти під час спілкування використовують мовні і немовні засоби комунікації, проявляють ініціативу у спілкуванні з дорослими та однолітками. Здоров’язбережувальна компетенція у вихованців сформована на достатньому рівні. Діти розуміють цінність свого здоров’я, їм зрозуміло поняття про здоровий спосіб життя, обізнані з будовою свого тіла, застосовують знання на практиці. Природничо-екологічна компетенція сформована на достатньому рівні 62%, середній – 38%. Діти мають уявлення про природне середовище, планету, живу і неживу природу, виокремлюють позитивний і негативний вплив людини на стан природи, довільно регулюють власну поведінку в природному довкіллі.
Під час дослідження з сенсорно-пізнавальної та математичної компетенції були виявлені складності у складаннях простих задач, 69% дітей не розуміють змісту вимоги або відмовляються відповідати. Також недостатньо володіють математичними поняттями та термінами.
Групи компенсуючого типу для дітей з вадами мовлення:
«Калинка» «Сонечко»
В – 0% В – 36%
Д – 0% Д – 28 %
С – 50% С – 36 %
Н – 50% Н – 0 %
Результати моніторингу у групах компенсуючого типу для дітей з вадами мовлення «Сонечко», «Калинка» свідчать що у 51% вихованців розвинене діалогічне та монологічне мовлення. Діти добре розуміють мову дорослих, сприймають звернення, проте виявлено багато порушень у звуковимові. Багато понять залишаються в пасивному словнику дітей.
Старші дошкільники володіють такими вміннями, як самостійне розповідання українських народних казок за ілюстраціями, моделями – 49%; використання у мовленні яскравих, образних висловів – 50%; впізнавання казкових персонажів за описом, загадкою, ілюстрацією – 73%.
Результати щодо виконання завдань із грамоти показали початкові знання і вміння та потребують подальшої роботи. 81% дітей логопедичних груп лічать предмети в межах 10, знаходять подібності та відмінності, групують та систематизують. 83% вихованців знають і називають геометричні фігури, розуміють їх особливості, порівнюють з об’єктами природи.
Всього в дошкільному закладі було продіагностовано 123 дітей.
Проведення моніторингового дослідження у вікових групах дітей дошкільного віку дало змогу відстежити динаміку розвитку особистості дошкільника, встановити загальну картину розвиненості вихованців, що дозволить педагогам більш плідно і ефективно працювати над проблемами виявленими в ході вивчення.
Враховуючи вищевказане, під час організації освітньої діяльності дітей в різних вікових групах, необхідно керуватись наступними рекомендаціями:
РЕКОМЕНДОВАНО:
1.Вихователям всіх вікових груп:
1.1.Забезпечити виконання усіх розділів програми розвитку дитини дошкільного віку від народження до шести років «Я у Світі», враховуючи результати моніторингу.
Термін: упродовж навчального року
1.2.Планувати та проводити групову, індивідуальну роботу зі звукової культури мовлення.
Термін: постійно
2.Вихователям молодших груп:
2.1.З метою засвоєння знань про часові та просторові відношення, використовувати розвивальні дидактичні ігри відповідно віку дітей.
3.Вихователям груп компенсуючого типу для дітей з мовленнєвими вадами «Сонечко», «Калинка»:
3.1. Вправляти дітей в комунікативній спрямованості на партнера по спілкуванню.
Термін: постійно
3.2.Вчити дітей складати розповіді з елементами опису, збагачувати словниковий запас дітей словами-іменниками, означеннями, дієсловами тощо.
Термін: постійно
4.Вихователям груп старшого дошкільного віку «Ромашка», «Калинка»:
4.1.Вправляти в умінні розв’язувати прості математичні задачі з використанням математичних термінів.
Термін: постійно