Скоромовки — корисний і водночасдуже веселий спосіб формування правильної дикції. Він не потребує жодних фінансових затрат чи спеціальних умов, і займає небагато часу, не більше ніж 10 хвилин на день. А користь величезна: діти з правильною дикцією впевненіше почуваються у колективі, мають більший словниковий запас та краще навчаються, зрештою виростають успішними людьми. Займатися з дошкільником скоромовками можна з 4–5 років. Зауважте, що робити це слід правильно.
 Як саме? Нужбо з’ясуймо!
Потрібно розрізняти скоромовки та чистомовки. Останні з’явилися нещодавно, з розвитком театру, для розвитку сценічного мовлення. Їх не потрібно промовляти швидко.
Скоромовки ж з’явилися багато століть тому. Цікаво, що спершу вони були розвагою, народною забавкою, а найкращі, відшліфовані сторіччями та народною мудрістю, увійшли у фольклор. Нині ж скоромовки та чистомовки складають фахівці, які спеціально добирають слова з потрібними звукосполученнями.
Як правильно проводити «навчальний» процес
 Головне правило: усе має відбуватися весело, без примусу. Урешті-решт, скоромовки — цегра, і ви з дитиною чи мало посмієтеся над власними помилками, коли вимовлятимете просту, здавалося б, фразу. Це чудова ідея для сімейного відпочинку! Особливо якщо кожен склад супроводжувати плеском у долоні, чи вистукувати м’ячом. Для досягнення максимального ефекту потрібно дотримувати певної методики.
Шість кроків правильного вивчення скоромовок та чистомовок
1. Спершу вам потрібно промовити обрану скоромовк уповільно та чітко, по складах. На цьому етапі ви з дитиною запам’ятовуєте слова та їхнє правильне звучання. Водночас у малюка розвивається навичка уважного слухання, що у подальшому стане в пригоді у школі.
2. Якщо дитина запам’ятала текст та правильне звучання слів, запропонуйтеїйпромовитискоромовку беззвучно. На цьомуетапівивідпрацьовуєте роботу артикуляційногоапарату. Поясніть, що для вимови кожного звука потрібнеособливеположенняязика, губ та зубів. Дітямподобаєтьсяцейкрок, бонагадуєіншуулюбленузабавку — гримаси
3. Тепернеобхіднопромовити текст пошепки. Не тихо, не шиплячи, а саме пошепки важливо навчитися вимовляти слова чітко та розбірливо.
4. На цьому етапів же вимовляємо скоромовку звичайним голосом. Покищо не квапимося: головне — вимовити всі слова без помилок. Якщо з якимсь словом виникають труднощі, можназнову розподілити його на склади.
5. Один з найцікавішихетапів — інтонаційний. Спробуйте з дитиноювимовлятискоромовку з різнимиінтонаціями: грайливо, агресивно, іззапитаннямчи з піднесенням, сумноаборозважливо, відповідно до змістуфрази. Найцікавіше, коли одна й та сама фраза змінюєсенсзалежновідінтонації: відзасудження до співчуття, відусмішки до роздратування. Цявправа походить з театру і добре розвиває в дитиниакторськіздібності.
 6. Завершальнийетап — конкурс! Теперскоромовкупотрібновимовитиякнайшвидше. Для справедливого суддівстваувімкніть на годинникучителефоні хронометр, навчітьдитинукористуватися ним. Улаштуйтезмагання: хтозможевимовитискоромовкутричіпоспільшвидко та без помилок?
Слідзауважити, що вади мовленнямаютьрізну природу. Якщоцелишенестачанавичок, чистомовкиспрацюютьнайкраще. Але при значущих затриманнях мовлення обов’язково проконсультуйтеся у невролога: можливо,— це симптом недолікованих після пологових травм чиінших проблем. Ще однією завадою для правильного вимовляння звуків може стати неправильний прикус дитини. Якщо є ознаки неправильного прикусу (великі щілини між зубами, неправильне положення нижньої щелепи тощо), варто спершу проконсультуватися в ортодонта, і тільки потім починати відпрацьовувати вимову.
На останок пропонуємо вам 15 чистомовок та скоромовок на відпрацюваннянайпопулярнішихзвукосполучень:
1. На шафі шапка,
     У шафі — шубка.
2. Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
3. У бобра добра багато
4. Їла Марина малину.
5. Улас у нас, Панас у вас.
 6. Кит кота по хвилях катав —
     Кит у воді, кіт на киті!
7. Заболіло горло в горили —
Богорила багато говорила.
 8. Дрова рубали два дроворуби.
 9. Павло і Пилипко
     Поливали липки.
Виросли липки
     У Павла і Пилипка.
10. Ґаваґаву запитала: —
Ти на ґанок не літала? —
     То й проґавила сніданок.
11.Біжать стежини
Поміж ожини.
     І вже у Жені
Ожина в жмені.
12.Ніс Гриць горіх через поріг.
     Став на горіх, упав на поріг.
 13.Приснивсь сьогодні сон синиці:
Приніс сусіда сік з суниці.
14.Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню:
Ти не вмієш так, як я,
    Так як ти не вмію я.
 15.Скоромовка без кінця:
«Ліз лис
 Лисим лісом,
Нісхвіст
Низом-низом.
Хвіст об терен
Обдер». В лісіка жуть тепер: «Ліз лис…»