Навчайте дитину якимось невідомим їй п’яти словам – вона буде довго та марно мучитись, та пов’яжіть двадцять таких слів з картинками, і вона їх засвоїть вмить К.Д. Ушинський |
Останнім часом для навчання розповідання дітей дошкільного віку широке застосування в педагогічній практиці знайшли прийоми мнемотехніки. Використання мнемотехніки в дошкільному віці стає надзвичайно актуальним.
Актуальність мнемотехніки для дошкільнят обумовлена тим, що саме в цьому віці в дітей переважає наочно-образна пам’ять. Найчастіше запам’ятовування відбувається мимоволі, просто тому, що якийсь предмет або явище потрапили в поле зору дитини. Якщо ж вона буде намагатися вивчити і запам’ятати те, що не підкріплене наочної картинкою, щось абстрактне, то на успіх розраховувати не варто. Мнемотехніка для дошкільнят якраз допомагає спростити процес запам’ятовування, розвинути асоціативне мислення і уяву, підвищити уважність, призводять до збагачення словникового запасу та формування зв’язного мовлення.
Одна з методик, які отримали найбільш широке поширення, так звані мнемотаблиці. Вони являють собою таблички, в осередках яких поміщаються ті чи інші графічні зображення, що допомагають при заучуванні напам’ять віршів. Таблиці для маленьких дітей (або на початковому етапі роботи) містять 4-6 клітин, потім кількість кодуємої інформації може зростати. У цьому випадку до кожного рядка або слова вірша підбирається картинка, яка «говорить». Підключення зорової та образної пам’яті дозволяє вивчити напам’ять той чи інший вірш.
Така методика не має зазначених негативних впливів і цікава дітям. Як свідчить досвід, мнемотехніка як здоров’язбережувальна технологія сприяє поліпшенню запам’ятовування, формування навичок ефективного засвоєння складної інформації, виховує в дітях упевненість у собі та власних можливостях.
Пропоную алгоритм вивчення вірша за допомогою прийомів мнемотехніки:
- Читаємо вірш та формуємо загальне уявлення про його зміст.
- Зображуємо текст вірша у вигляді асоціативних малюнків.
- Читаємо вірш без тексту, впираючись винятково на створені асоціативні малюнки.
- Пришвидшуємо читання вірша за малюнками доти, доки вірш не читатиметься «на одному подиху».
- Читаємо вірш за малюнками виразно та з інтонацією.
- Запам’ятовуємо створені асоціативні малюнки і читаємо вірш напам’ять, згадуючи асоціативні образи.
Вивчаючи вірші за цією методикою, дошкільнята не лише розвиваються, а й отримують велике задоволення.
У дитячому садку
І.Блажкевич
|
||
Наш Іванко |
в дитсадку |
як барвінок |
у вінку. |
А навколо нього друзі |
як весною квіти в лузі. |
|
|
|
Завели швидкий танок, |
звеселили |
дитсадок. |
Равлик
В.Лучук
2 |
||
Равлик, равлик, |
вистав ріг – |
дамо сиру |
|
||
на пиріг! |
Виставляє равлик роги: |
геть з дороги! |
Про мишок
Л.Лежанська
2 |
||
Дві |
подружки |
сірі |
|
|
|
мишки
|
Погуляти вийшли трішки. |
Раптом котик їм навстріч
|
Мишки |
в шпарку |
шурх під піч!.. |
Верба
П.Воронько
|
|||||
Над водою |
на горбі |
Любо, весело |
|||
|
|||||
вербі! |
Довгі коси розпускала – |
У ставочку полоскала, |
|||
|
|
||||
Не потрібен гребінець, |
Їх розчеше вітерець |
|
Пиріг
П.Воронько
|
||
Падав сніг |
на поріг, |
Кіт зліпив собі |
|
||
пиріг |
Доки смажив, доки пік – |
Пиріжок |
|
|
|
водою стік. |
Кіт не знав, |
що на пиріг |
|
|
|
Треба тісто, |
а не сніг |
|