Книжковий куточок в дошкільному закладі

       Куточок книги це особливе, спеціально виділене місце в груповій кімнаті, де дитина може самостійно, за власним смаком, вибрати книгу і спокійно розглянути, «перечитати» її. Своєрідність педагогічної роботи, здійснюваної в куточку книги, визначається тим, що дитина бачить книгу не в руках вихователя, а залишається один на один. Вона уважно і зосереджено розглядає ілюстрації, пригадує зміст, багаторазово повертається до хвилюючих її епізодів. У куточку відбувається особистісне спілкування дитини з твором мистецтва: книгою та ілюстраціями.

      Зустріч в куточку книги зі знайомим твором, улюбленими героями поглиблює проникнення в авторський задум, допомагає уточнити виниклі при слуханні образи, ще раз пережити з героями події і пригоди. Уважно розглядаючи ілюстрації, дитина прилучається до літературного мистецтва, вчиться бачити і розуміти графічні способи передачі змісту твору. Ілюстрована книга – це перший художній музей, куди безпосередньо входить дитина і де вперше знайомиться з творчістю видатних художників. Нарешті, тільки в куточку книги вихователь має можливість прищепити дітям навички культури спілкування та поводження з книгою.

         Осередок книги має бути у всіх групах дитячого закладу і по можливості, розташовуватись  далеко від місць ігор дітей, оскільки галасливі розваги можуть відволікти дитину від зосередженого спілкування з книгою. Потрібно продумати правильне освітлення: природне (поблизу вікна) і електричне (наявність настільної лампи, настінного бра) для вечірнього часу. 
     У практиці існують різні варіанти оформлення куточка книги. Це книжкові полички, а іноді відкриті вітрини, де зберігаються книги, альбоми; спеціально виділені столи і до них стільці або крісла. В оформленні куточка книги кожен вихователь може проявити індивідуальний смак і творчість. Головні умови, які повинні бути дотримані – це зручність і доцільність. Куточок книги повинен бути затишним, привабливим. Важливо, щоб кожен міг сам, за власним смаком вибрати книгу і спокійно розглянути її.

         Підбір літератури та педагогічна робота, повинні відповідати віковим особливостям і потребам дітей. У молодших групах вихователь дає дітям перші уроки самостійного спілкування з книжкою: 

-знайомить з куточком книги, його побудовою і призначенням; 

-привчає розглядати книги і картинки тільки там; 

-повідомляє правила, яких потрібно дотримуватися (брати книги чистими руками, перегортати обережно, не рвати, не м’яти, не використовувати для ігор; після того як подивився, завжди класти книжку на місце й ін).

     Пізніше, в середній групі, основні вміння самостійно й акуратно розглядати книги закріплюються, стають звичкою. Вихователь звертає увагу дітей на те, що книги легко мнуться і рвуться,  показує способи догляду за ними, залучає до спостережень за лагодженням книжок, участі в ремонті.

          У книжковій вітрині молодшої групи виставляється, як правило, небагато (4 – 5) книг, однак у вихователя повинні бути поблизу в запасі додаткові примірники цих книг. Справа в тому, що маленькі діти дуже схильні до наслідування, і якщо хтось з них починає розглядати книгу, то і в інших виникає бажання отримати таку саму.

     В куточок книги вміщують, як правило, видання, вже знайомі дітям, з великими яскравими ілюстраціями.  Крім книг тут можуть перебувати окремі малюнки, наклеєні на картон, невеликі альбоми для розглядання на близькі дітям цього віку теми: «Іграшки», «Ігри і заняття дітей», «Домашні тварини» та ін. Розглядання альбомів з предметними картинками цікаво і важливо для дітей, що пізнають у цьому віці предметний світ.

     Молодшим дошкільникам для повного осмислення твору необхідно наочно побачити кожну деталь, кожен сюжетний поворот. Тому при оформленні книжкового куточка для молодшої групи особлива перевага віддається книжкам – картинкам.

      Ілюстрації цих книг крок за кроком відповідають тексту, детально розкриваючи дитині художній світ твору, допомагаючи ввійти в цей світ, бути співучасником всіх подій і пригод, які відбуваються з героями.

         Вихователь вчить дітей уважно розглядати картинки в книзі, впізнавати героїв, їх дії, спонукає згадувати і переказувати окремі епізоди. Пізніше він зверне увагу дітей не тільки на героїв і їх дії, але і на виразні подробиці ілюстрацій (костюм героя, своєрідні предмети обстановки, деякі деталі пейзажу та ін).

     Малюки люблять довго «читати» знайомі книги, сприймаючи їх як яскраве видовище, театр. Це споглядання не тільки допомагає усвідомлення тексту, але і викликає в дітей творчий стан, спонукає до самостійної творчості.

    Таким чином, багаторазово повертаючись до вподобаної книги, індивідуально і глибоко особистісно спілкуючись з нею, дитина не тільки глибше усвідомлює її зміст, але і відчуває ту велику творчу радість, яку приносить зустріч з літературним  мистецтвом.

         Зміст книжкового куточка для старших вікових груп дитячого садка та педагогічна робота в ньому визначаються змінами у розвитку дітей, які відбуваються до п’яти років. Для дитини старшого дошкільного віку книга стає важливою частиною духовного життя, у нього з’являються літературні уподобання, виражені індивідуальні інтереси.

       Одні діти всім іншим книгам воліють твори про тварин, інші дуже люблять казки, багато хлопчиків полюбляють розглядати книги про війну, пригоди. Широта і вибірковість читацьких інтересів дітей визначають і головні правила організації добору творів для куточка книги – задоволення різноманітних інтересів. Кожен з дітей повинен знайти в куточку книги за своїм бажанням і смаком. Тому на книжкову вітрину можна поміщати одночасно 10 – 12 різних книг. 

         Як відібрати книги, з тим щоб найкращим чином врахувати різні смаки та інтереси дітей?

         Враховуючи особливий, переважаючий інтерес всіх дошкільнят до казок – обов’язково помістимо в куточок книги 2 – 3 казки. Дитяча література відіграє величезну роль у формуванні громадянських рис особистості дитини. Тому в осередку постійно повинні бути вірші, розповіді для ознайомлення дошкільників з історією нашої Батьківщини,  з її сьогоднішнім життям.

         Дитину-дошкільника приваблює природа, її краса, тож в куточку завжди повинні знаходитися 2 – 3 книги про життя об’єктів природи. Розглядаючи ілюстрації природознавчих книг, дитина невимушено входить у світ природи, краще пізнає його таємниці і закономірності. 

      На вітрині куточка книги повинні перебувати видання творів, з якими в даний час дітей знайомлять на заняттях. Розглядання книжки дає дитині можливість знову пережити прочитане, поглибити свої початкові уявлення. 

       Особливе задоволення отримують діти від розглядування смішних картинок в гумористичних книгах. Зустріч з ними задовольняє дитячу потребу повеселитися, посміятися, створює у групі радісну атмосферу, емоційний комфорт. Спілкування з ними розвиває необхідну людині здатність – відчувати і розуміти гумор, вміння бачити смішне в житті та літературі. Крім того, в куточок іноді можна поміщати цікаві, добре ілюстровані книги, які діти приносять з дому, а також «товсті» книжки, які вихователь читає в групі протягом тривалого періоду часу.

         Яким чином відбувається заміна книг? Як довго стоїть кожна книжка на вітрині куточка? Чи потрібні тематичні виставки книг? Відповісти правильно на ці питання допоможе сформований вже раніше принцип організації куточка книги: задоволення різноманітних літературних інтересів дітей. З цього принципу випливає висновок, що не можна визначити точний термін перебування в куточку кожної окремої книги. Є книги, які діти готові довгий час перегортати і розглядати, постійно відкриваючи в них нові цікаві для себе речі. Такого роду книги можуть і повинні довго перебувати в куточку, даруючи дітям радість щоденного спілкування. До інших інтерес втрачається досить швидко, і, спостерігаючи стійке індиферентне ставлення, вихователь може прибрати книгу з полички, не чекаючи наміченого терміну. В середньому ж термін перебування книги в книжковому куточку становить 2 – 2,5 тижні.

Крім книг, в книжковому куточку можуть перебувати:

-різноманітні альбоми для розглядання. Це можуть бути і спеціально створені художниками альбоми на певні теми,

-альбоми, складені вихователем разом з дітьми з окремих листівок та малюнків про працю, природу в різні пори року та ін.

         Вихователі дітей старшого дошкільного віку нерідко влаштовують в книжковому куточку тематичні виставки книг.  Мета таких виставок – поглибити літературні інтереси, зробити для дошкільнят особливо важливою, актуальною ту чи іншу літературну чи суспільно важливу тему.

Правила, які важливо дотримуватися при організації виставки:

         Тема виставки обов’язково повинна бути важливою, актуальною для дітей (пов’язаної з майбутнім святом, ювілеєм письменника або художника-ілюстратора, з вмістом планованого ранку тощо). Необхідний особливий, ретельний відбір книг з точки зору художнього оформлення, зовнішнього стану.  Виставка повинна бути нетривалою, привабливо оформлена, вона не повинна тривати більш трьох-чотирьох днів, так як далі увага і інтерес дошкільнят будуть неминуче знижуватися.

       Слід мати на увазі, що старші дошкільники досить самостійні у виборі книг і вміння з ними поводитися, тому педагогічне керівництво стає більш непрямим, коректним. Вихователь допомагає створити в групі спокійну, зручну обстановку для самостійного, зосередженого спілкування дітей з літературними творами, якому так важливо навчити дошкільнят. У той же час необхідно залучати дітей до спільного розглядання та обговорення книг. 

      Спілкування вихователя і дитини в куточку книги носить особливо теплий і довірливий характер. Спонукаючи дітей разом розглянути книгу, поговорити про неї, вихователь тим самим формує вміння сприймати її в єдності словесного та образотворчого мистецтв. Наприклад, після читання на занятті Казок вихователь запрошує двох-трьох дітей до розглядання ілюстрацій. Звертає їх увагу на те, як зображені головні герої, показує, які відбуваються зміни з розвитком сюжету. Запитує, чому художник вибрав саме таке рішення. Пропонує пригадати, як про це йдеться в тексті. З допомогою вихователя діти порівнюють зовнішність головних героїв на ілюстраціях.

     Отже, книга є ефективним засобом виховання й розвитку дошкільника. А робота з дитячою книгою в закладі дошкільної освіти – синтетична форма освоєння світу художньої культури, що несе в собі вагомий педагогічно-творчий потенціал для розгортання різних видів творчої активності.