Допомогти дітям пізнавати світ і його закони, розвивати розумові операції, закласти добрий підмурівок для подальшого навчання — одне з важливих завдань дошкільної освіти. Втім, прагнучи бачити своїх випускників якнайрозумнішими, не можна забувати, що розумова діяльність досить енергозатратна і потребує не лише психічного, а й фізіологічного напруження. Тож дорослі мають дбати про її безпечну організацію, що є значущою складовою екології дитинства.
Важливим завданням сьогодення є формування здатності дошкільника до активної розумової діяльності. На сучасному етапі дітям важливіше давати ключ до пізнання дійсності, аніж вичерпні знання про неї. Можливості розумового розвитку дошкільнят значно вищі, ніж вважалося раніше. Дитина в цьому віці здатна не тільки пізнавати зовнішні властивості об’єктів, а й засвоювати уявлення про зв’язки, що лежать в основі багатьох явищ природи, соціального життя, аналізувати їх, виконувати різноманітні пізнавальні завдання з відкритими запитаннями.
Розвивати мислення дітей — це означає:
- дати їм знання про довкілля (призначення, якості предметів, об’єкти і явища природи), життя й працю людей, суспільне життя;
- сформувати навички розумової діяльності, розвивати відповідні способи сприймання (вміння спостерігати, обстежувати предмети, експериментувати, досліджувати тощо), мовлення, мислення, уяву, пам’ять, увагу;
- стимулювати пізнавальний інтерес, сприяти розвитку допитливості;
- навчати самостійно, нестандартно міркувати, приймати рішення, відповідати за свої дії та їх наслідки.
Важливими чинниками благополучної екології розумової діяльності дошкільника є екологічно сприятливе природне середовище, дотримання режиму дня, чергування розумового напруження з іншими видами діяльності, повноцінне та збалансоване харчування.
РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ І ПІЗНАВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДОШКІЛЬНЯТ
Усе, що оточує дитину (люди, предметний світ, природа, явища суспільного життя), сприяє розвитку її мислення. У своєму повсякденному житті вона весь час здобуває нові знання, набуває нового досвіду. Але часто процес пізнання довкілля має хаотичний характер, у дитини ще мало досвіду для встановлення взаємозв’язків між об’єктами навколишнього світу, систематизації та узагальнення здобутих знань. Малюк може відкрити для себе цікаве явище і не усвідомити важливості зробленого кроку, не піти далі в пошуку зв’язку щойно відкритого явища з уже відомими.
Тож завдання педагога за допомогою батьків — навчити малят пізнавати навколишній світ, розвинути їхню природну допитливість, активність, самостійність і гнучкість мислення, швидкість думки. Важливо зробити розумову діяльність радісною, необтяжливою. А отже, дбати про її безпечність для фізичного, психічного та емоційного здоров’я дитини.
Розумова діяльність — невід’ємний атрибут існування людини, без якого жодна справа не може бути успішною. Зрозуміти, наскільки розвинене мислення у дитини, можна тільки спостерігаючи за її діяльністю. На які показники варто звернути увагу під час такого спостереження?
Про розвиток мислення дитини можна судити, аналізуючи такі показники:
- запитання, які вона ставить дорослим;
- судження, в яких проявляється розуміння різних явищ, подій та їх причин;
- продукти діяльності (малюнки, різноманітні вироби тощо);
- види і зміст ігор;
- характер спілкування з дорослими та однолітками;
- способи розв’язування завдань, які малюк застосовує.
Неабияке значення має і те, як дитина пізнає предмети і явища — чи проявляє при цьому допитливість. Адже дитячі запитання і пошук відповіді на них є рушіями пізнавального розвитку малюка.
Відомо, що темп розвитку мислення в дошкільному віці значно вищий порівняно з іншими віковими періодами, а допущені в цей час помилки у вихованні позначаються на майбутньому розвитку. Як правильно і безпечно організувати розумову діяльність дитини? Як зробити процес набуття знань бажаним і цікавим дітям? Як навчити їх радіти кожному, навіть маленькому, відкриттю? Ці питання постійно мають бути в полі зору.
Екоправила організації розумової діяльності дитини
- Не перевантажуйте мозок дитини! Водночас пам’ятайте, що штучно гальмувати темпи її розвитку так само шкідливо, як намагатися їх пришвидшити.
- Створюйте умови для розвитку емоційної сфери дошкільнят: у дитячому садку і вдома має панувати безпечний психологічний клімат; батьки і педагоги повинні дбати про сприятливу для розвитку малят психологічну атмосферу в родинах.
- Чітко дотримуйтеся режиму дня та привчайте до цього дітей. Знайдіть розумовій діяльності дітей відповідне місце у щоденному розкладі.
- Організовуючи пізнавальну діяльність вихованців, дотримуйтеся головних принципів дидактики: доступності і поступовості, “від простого до складного”, “від ближнього до далекого” тощо.
- Формуйте у дітей вміння самостійно розв’язувати нескладні завдання, ставити мету й досягати її власними силами, отримувати від цього позитивні емоції.
- Розвивайте здатність до самостійного розмірковування та формулювання умовиводів, навчайте пояснювати свою думку, рахуватися з поглядами інших.
- При створенні проблемних ситуацій, завдань та запитань пам’ятайте про ефект новизни: подив активізує розумову діяльність.
- Стимулюйте розумовий процес творчими та розвивальними завданнями, різноманітними формами діяльності.
- Враховуйте вікові та індивідуальні особливості дошкільнят.
- Порівнюйте досягнення дитини тільки з її власними попередніми досягненнями.
- Надавайте дитині змогу самостійно знаходити відповіді на поставлені запитання і доводити їх правильність. Якщо в неї виникають труднощі, покажіть їй шлях до розв’язання проблеми, допоможіть іти цим шляхом, але нічого не робіть за неї.
- Навчайте дітей технологій активного здобуття знань — дослідження, інформаційних технологій тощо. Адже знання дуже швидко застарівають, тому кожен має навчатися все життя.
- Діти мають бачити, як отримані знання можуть бути застосовані у повсякденній діяльності або для набуття нових знань. Тільки за цих умов вони будуть зацікавлені у навчанні.
- Екологічно сприятлива розумова діяльність завжди ефективна, творча, раціональна, обов’язково має як зовнішній, так і внутрішній мотив, дає дитині радість і задоволення.
- Навчайте дітей роботи з інформацією та азів інформаційної безпеки. А саме: критично ставитися до неї; оцінювати її істинність, потрібність; формулювати власні інформаційні потреби; шукати необхідну інформацію; використовувати її, зокрема і для набуття нових знань.
- Необхідно вчити малят працювати в колективі: пояснювати свої дії, вести діалог, радитися, змінювати власні погляди, якщо це потрібно для плідної інтелектуальної співпраці.