Розвиваємо логічне мислення
Секрети авторської методики
У заняттях з малятами доктор Дьєнеш застосовував спеціальні блоки, так звані «логічні». За допомогою таких блоків дитину можна навчити кодувати задану інформацію. А ігри з використанням логічних блоків впливають на розвиток мовлення дитини. У процесі заняття діти вчаться думати, аналізувати, порівнювати, а ще проговорювати назви геометричних фігур, висловлювати гіпотези, відповідати на запитання дорослого.
Золтан Дьєнеш також створив теорію шести стадій вивчення математики. Коротко їх можна описати так.
Стадія перша
Коли людині дають завдання, вона просто намагається його розв’язати, застосовуючи метод спроб і помилок. Тобто людина діє хаотично, знаходячи способи й варіанти розв’язання. У дітей ця стадія виглядає як фаза вільної гри.
Стадія друга
Після великої кількості спроб розв’язати завдання з’являється повторюваність, виникають «правила гри». Вивчення правил і є найважливішим секретом навчання.
Стадія третя
Коли діти вже зіграли в кілька математичних ігор, вони можуть порівнювати ігри між собою. Згідно з теорією Дьєнеша, дітей неодмінно потрібно вчити грати в ігри з подібною структурою правил, але водночас з різним матеріалом. Наприклад, це можуть бути ґудзики або квасолини. Завдання цього етапу: дати дитині зрозуміти, що важливе саме завдання, а не те, чим ми граємо.
Стадія четверта
Дитина розуміє абстрактний зміст чисел. Це також відбувається в іграх.
Стадія п’ята
Дитина, розв’язуючи математичні завдання в грі, самостійно доходить висновку, що дві серії кроків або кілька серій можуть привести до правильного результату.
Стадія шоста
Це найтриваліша зі стадій. Дитина описує карту гри й у процесі роботи розуміє, що описи можуть бути аксіомами, а висновки, що вона зробить — теоремами. Також малюк учиться з ними працювати.
Блоки Дьєнеша — це набір геометричних фігурок, усього 48 штук:
- трьох кольорів (синій, жовтий, червоний);
- чотирьох форм (трикутник, квадрат, прямокутник, круг);
- великі та маленькі;
- товсті й тонкі.
Жодна з фігурок у наборі не повторюється.
Ось так виглядають блоки Дьєнеша для найменших математиків (вік 2-3 роки).
Малюк активно пізнає світ, поступово дізнаючись про нові властивості предметів: розмір, форму, колір. У цьому йому допоможуть логічні блоки Дьєнеша.
Завдання для трирічної дитини просте: накладати кольорові блоки на відповідне зображення геометричних фігур в альбомі.
Для дітей старшого віку завдання ускладнюють. Наприклад, можна спробувати пограти в гру «Відімкни замочок». Дорослий викладає перед дитиною три фігурки. Дві з них можна об’єднати за якоюсь спільною властивістю, а третя фігурка зайва.
На початку гри дитина отримує табличку-інструкцію, у якій закодована послідовність побудови дороги. За правилами дитина чергує блоки, ураховуючи колір або форму фігур. У цьому випадку малюк учиться абстрагуватися від інших ознак, виділяючи потрібну йому властивість.
Для дітей п’яти-восьми років цікавими стають завдання на кодування й розшифровування інформації. Причому інформація має бути запропонована в літерах, цифрах і значках.
Увага! Перш ніж почати займатися з дитиною, дайте їй можливість уважно розглянути геометричні фігури, пограти з ними так, як їй заманеться, придумати свої правила гри.
Величезну кількість ігор із використанням блоків Дьєнеша для дітей будь-якого віку можна знайти в Інтернеті, а також у магазинах, що спеціалізуються на продажі развивальних ігор.